Discover the Good Life in Our Community

«Handle og velg lokalt» – Slik blomstrer Nannestad i rekordfart!

Skrevet av: Marianita Hustveit
Dato: 11. mars 2025
Kommune: Nannestad
Næringsliv:
Handle og velg lokalt

Har du lagt merke til de fargerike flaggene som nå pryder Nannestad? De er ikke bare pynt – de er et synlig symbol på en ambisiøs kampanje som skal styrke lokalsamfunnet i en av Norges raskest voksende kommuner.

 

Norges raskest voksende kommune tar sats

Nannestad vokser i rekordfart. Med en befolkningsvekst på 3,84 % i 2023 topper kommunen listene i Norge, og dersom utviklingen fortsetter, kan folketallet øke med hele 40 % innen 2050. For å sikre en bærekraftig utvikling og et sterkt lokalsamfunn er kampanjen «Handle og velge lokalt» satt i gang.

Målet er krystallklart: styrke og fremme næringslivet i Nannestad, øke synligheten av lokale bedrifter og tjenester, bygge sterkere nettverk blant det lokale næringslivet, og engasjere innbyggerne til å handle og velge mer lokalt.

Fargerike flagg setter Nannestad på kartet

«Vi ønsker å realisere visjonen om ‘Romerikes beste bokommune’ ved å skape et levende næringsliv og et aktivt lokalsamfunn,» forteller Inger Pedersen fra Nannestad Næringslivsforum, som står bak initiativet med støtte fra Akershus Fylke og Gardermoen Vekst.

Kampanjen er ikke til å unngå! De fargerike flaggene med det tydelige budskapet er hengt opp over hele Nannestad, og responsen har vært overveldende. På Facebook har kampanjen nådd nesten 11.400 visninger bare siden 1. mars.

Bak kulissene har et samarbeid mellom lokale aktører gjort dette mulig. Den visuelle profilen er designet av RÅW Studio. Flere  aktører har også bidratt til å gjøre kampanjen synlig, blant annet Renta AS avd. Gardermoen, Maskinentreprenør Stian A. Olsen AS og Innovasjon Gardermoen. Renta AS avd Gardermoen har lånt ut lift og Maskinentreprenør Stian A. Olsen AS har bidratt med anleggsmaskinfører for å få flaggene på plass.

 

nannestad
FORNØYDE: Inger Pedersen fra Nannestad Næringslivsforum og Nataniel fra Maskinentreprenør Stian A. Olsen AS har hengt opp flaggene i Nannestad sentrum. Foto: Inger Pedersen / Nannestad Næringslivsforum

Fra flagg til folkefest – dette skjer fremover

Kampanjen «Handle og velge lokalt » er bare begynnelsen på et langsiktig arbeid for å styrke lokalsamfunnet. To kommende høydepunkter å merke seg er Næringsdagen 3. april og Nannestad-festivalen. Næringsdagen gir en unik mulighet til å oppleve mangfoldet i det lokale næringslivet. Her kan du få bred oppdatering om hva som skjer i Nannestad, lære om vekstmuligheter og fremtidsplaner for kommunen.

Med 15 eksklusive standplasser er dette en perfekt anledning til å knytte kontakter og oppdage hva lokale bedrifter har å tilby.

Nannestad-festivalen blir en forlengelse av kampanjen der fokuset rettes mot lokale produsenter – en feiring av alt det unike Nannestad har å by på!

 

nannestad
FARGER I NANNESTAD SENTRUM: Kampanje-flaggene er å se i hele Nannestad sentrum. Foto: privat

Din handlekurv – Nannestads fremtid

Nannestad kommune har en klar identitet som «Aktivitetskommunen Nannestad» med visjonen om å bli «Romerikes beste bokommune.» Realisering av denne visjonen krever bred støtte. Når innbyggere handler og velger lokalt, bidras det direkte til vekst og utvikling i kommunen, økt engasjement og fellesskapsfølelse, samt verdiskaping til felles nytte.

Kampanjen varer ut uke 17, men målet er at effekten skal leve videre. Å handle lokalt er en investering i framtiden til Nannestad, og alle kan bidra – enten ved å støtte lokale butikker, bruke lokale tjenesteleverandører eller spre budskapet gjennom sosiale medier med hashtagen #aktivinannestad. Kampanjemateriell kan lastes ned for de som ønsker å hjelpe til med å spre budskapet.

Ønsker du å være en del av Næringsdagen 3. april? Ta med en kollega og bli med på en dag fylt med inspirasjon, nettverksbygging og synlighet for lokale bedrifter. Meld deg på her

Sammen skapes en kommune det er godt å bo og jobbe i!

 

I samarbeid med Akershus Fylke og Gardermoen Vekst

 

Har du lagt merke til de fargerike flaggene som nå pryder Nannestad? De er ikke bare pynt – de er et synlig symbol på en ambisiøs kampanje som skal styrke lokalsamfunnet i en av Norges raskest voksende kommuner.

 

Norges raskest voksende kommune tar sats

Nannestad vokser i rekordfart. Med en befolkningsvekst på 3,84 % i 2023 topper kommunen listene i Norge, og dersom utviklingen fortsetter, kan folketallet øke med hele 40 % innen 2050. For å sikre en bærekraftig utvikling og et sterkt lokalsamfunn er kampanjen «Handle og velge lokalt» satt i gang.

Målet er krystallklart: styrke og fremme næringslivet i Nannestad, øke synligheten av lokale bedrifter og tjenester, bygge sterkere nettverk blant det lokale næringslivet, og engasjere innbyggerne til å handle og velge mer lokalt.

Fargerike flagg setter Nannestad på kartet

«Vi ønsker å realisere visjonen om ‘Romerikes beste bokommune’ ved å skape et levende næringsliv og et aktivt lokalsamfunn,» forteller Inger Pedersen fra Nannestad Næringslivsforum, som står bak initiativet med støtte fra Akershus Fylke og Gardermoen Vekst.

Kampanjen er ikke til å unngå! De fargerike flaggene med det tydelige budskapet er hengt opp over hele Nannestad, og responsen har vært overveldende. På Facebook har kampanjen nådd nesten 11.400 visninger bare siden 1. mars.

Bak kulissene har et samarbeid mellom lokale aktører gjort dette mulig. Den visuelle profilen er designet av RÅW Studio. Flere  aktører har også bidratt til å gjøre kampanjen synlig, blant annet Renta AS avd. Gardermoen, Maskinentreprenør Stian A. Olsen AS og Innovasjon Gardermoen. Renta AS avd Gardermoen har lånt ut lift og Maskinentreprenør Stian A. Olsen AS har bidratt med anleggsmaskinfører for å få flaggene på plass.

 

nannestad
FORNØYDE: Inger Pedersen fra Nannestad Næringslivsforum og Nataniel fra Maskinentreprenør Stian A. Olsen AS har hengt opp flaggene i Nannestad sentrum. Foto: Inger Pedersen / Nannestad Næringslivsforum

Fra flagg til folkefest – dette skjer fremover

Kampanjen «Handle og velge lokalt » er bare begynnelsen på et langsiktig arbeid for å styrke lokalsamfunnet. To kommende høydepunkter å merke seg er Næringsdagen 3. april og Nannestad-festivalen. Næringsdagen gir en unik mulighet til å oppleve mangfoldet i det lokale næringslivet. Her kan du få bred oppdatering om hva som skjer i Nannestad, lære om vekstmuligheter og fremtidsplaner for kommunen.

Med 15 eksklusive standplasser er dette en perfekt anledning til å knytte kontakter og oppdage hva lokale bedrifter har å tilby.

Nannestad-festivalen blir en forlengelse av kampanjen der fokuset rettes mot lokale produsenter – en feiring av alt det unike Nannestad har å by på!

 

nannestad
FARGER I NANNESTAD SENTRUM: Kampanje-flaggene er å se i hele Nannestad sentrum. Foto: privat

Din handlekurv – Nannestads fremtid

Nannestad kommune har en klar identitet som «Aktivitetskommunen Nannestad» med visjonen om å bli «Romerikes beste bokommune.» Realisering av denne visjonen krever bred støtte. Når innbyggere handler og velger lokalt, bidras det direkte til vekst og utvikling i kommunen, økt engasjement og fellesskapsfølelse, samt verdiskaping til felles nytte.

Kampanjen varer ut uke 17, men målet er at effekten skal leve videre. Å handle lokalt er en investering i framtiden til Nannestad, og alle kan bidra – enten ved å støtte lokale butikker, bruke lokale tjenesteleverandører eller spre budskapet gjennom sosiale medier med hashtagen #aktivinannestad. Kampanjemateriell kan lastes ned for de som ønsker å hjelpe til med å spre budskapet.

Ønsker du å være en del av Næringsdagen 3. april? Ta med en kollega og bli med på en dag fylt med inspirasjon, nettverksbygging og synlighet for lokale bedrifter. Meld deg på her

Sammen skapes en kommune det er godt å bo og jobbe i!

 

I samarbeid med Akershus Fylke og Gardermoen Vekst

 

Hva leter du etter?