Discover the Good Life in Our Community

Digitale talenter Øvre Romerike: Gaming som vei ut av utenforskap

Skrevet av: Marianita Hustveit
Dato: 2. juni 2025
Kommune: Ullensaker
Inkludering:
Utdanning

Nesten 12 % av norsk ungdom mellom 15 og 29 år står utenfor både arbeid, utdanning og opplæring. Nå tar Øvre Romerike grep gjennom et unikt pilotprosjekt som kobler gaming, digital kompetanse og sosial mestring – med mål om å reaktivere ungdom og bygge fremtidens arbeidskraft. 

 

Gjennom Digitale Talenter Øvre Romerike får ungdom som står utenfor skole og arbeid et gratis tilbud som bygger på det de allerede er gode på: digitale ferdigheter, samarbeid og kreativ problemløsning. Med base i læringsuniverset Encryptia City lærer deltakerne koding, webdesign og annen digital kompetanse – i kombinasjon med veiledning, støtte, fysiske treff, pizza og VR-lab.

Prosjektet eies av Orbit Arena og bygger videre på modellen fra Digitale Talenter Agder, men er lokalt tilpasset med sterkere fokus på psykisk helse, tilhørighet og personlig utvikling.
– Målet er ikke nødvendigvis å få ungdommene rett ut i jobb. Det viktigste er å få dem ut av rommet, inn i et trygt fellesskap og kjenne på mestring. Når selvtilliten og motivasjonen øker, kommer de neste stegene ofte naturlig, forklarer prosjektleder Mia Helene Knutsen fra OrbitArena.

 

digital talenter øvre romerike gaming
UNGE DIGITALE TALENTER ETTERLYSES: Siriann Grenness (OrbitArena) og  Mia Helene Knutsen (OrbitArena) på kick-off lansering. Foto: Marianita Hustveit

Samfunnsgevinst og fremtidstro

Tall fra SSB (2023) viser at 11,5 % av norsk ungdom mellom 15–29 år faller inn under NEET-kategorien (Not in Education, Employment or Training). Det er et voksende samfunnsproblem – både sosialt og økonomisk.

Administrerende direktør i Orbit Arena, Hanne Ulsletten, mener prosjektet er en viktig investering i både mennesker og muligheter.

– Digitale Talenter Øvre Romerike reaktiverer unge gjennom spillbasert opplæring i koding, webdesign og digital kompetanse. Samtidig jobber vi aktivt med å styrke psykisk helse, trygghet og sosial deltakelse. Dette gjør deltakerne mer rustet til å ta del i både arbeidslivet og samfunnet, sier hun. For det offentlige betyr det færre unge i utenforskap og lavere samfunnskostnader. For næringslivet betyr det tilgang på nye, motiverte digitale talenter. Å støtte dette er å investere i fremtidens arbeidskraft – og i et mer inkluderende samfunn vi alle er tjent med.

 

FÆRRE UNGE I UTENFORSKAP: Administrerende direktør, Hanne Ulsletten (OrbitArena) mener prosjektet er en viktig investering i mennesker og muligheter. Foto: OrbitArena

Et program skreddersydd for målgruppen

Programmet varer i åtte måneder og har oppstart 1. september. Inntil 20 ungdommer får delta. Opplæringen skjer gjennom den digitale læringsverdenen Encryptia City, i kombinasjon med fysiske samlinger og oppfølging.

Innholdet inkluderer:

  • Koding og webdesign i Encryptia City
  • Karrierekompetanse og kurs via LinkedIn Learning
  • Workshops med Jung Teaching – inspirert av Carl Jung og Joseph Campbell – om selvforståelse, personlig vekst og mestring
  • Ekskursjoner til SpillExpo i Lillestrøm og Hamar, kjent for sitt sterke gamingmiljø
  • VR-lab, ernæringslære og søvnkurs
  • Møter med en IT-aktør

 

Prosjektet er utviklet i tett dialog med fagmiljøer, tidligere tiltak og leverandører innen NEET-arbeid. Det har også vært workshops og samarbeidsmøter med Encryptic, som har utviklet både spillmiljø og markedsføringsmateriell – inkludert en egen reklamefilm som snart vises på kino, forteller prosjektkoordinator Siriann Grennes fra OrbitArena.

 

digitale hoder
STOR LANSERINGSFEST: Siriann Grenness (OrbitArena) og Mia Helene Knutsen (OrbitArena) presenterte prosjektet på stor kick-off lansering med rød løper, brus og kake. Foto: Marianita Hustveit


Et nytt alternativ for ungdom

På vegne av eierkommunene ser varaordfører i Ullensaker, Børre Lien Hansen, prosjektet som et verdifullt alternativ til tradisjonell undervisning.

– Digitale Talenter Øvre Romerike er et viktig tiltak for ungdom som har «falt» utenfor skole og arbeidsliv, sier han. Her får de mulighet til å kjenne på mestring, bygge selvtillit og oppleve at de har verdi. Det kan bli et vendepunkt som gir mot til å søke skolegang eller arbeid videre. Vi vet at vi fremover vil møte stor etterspørsel etter digital kompetanse og arbeidskraft. Dette prosjektet kan bli et viktig supplement – et springbrett for de som trenger en annen vei inn. Gaming engasjerer ungdom, og bak spillingen ligger det reell kompetanse, legger han til. Digitale ferdigheter er nøkkelen. Her ligger gullet.

 

Hvordan søker man?

Det er enkelt og uforpliktende å melde interesse for programmet. Gå inn på nettsiden her:

  1. Meld interesse
    Via nettskjemaet kan interesserte ungdommer registrere seg. Påmeldingen er ikke bindende – den åpner bare døren for en videre samtale.
  2. Trivelig samtale
    Alle som melder interesse blir kontaktet for en uformell og trygg samtale. Det er ingen forventninger om prestasjon – samtalen handler om å bli kjent og se om programmet passer.
  3. Tildeling av plass
    De som får plass får utdelt nødvendig programvare og tilgang til Encryptia City. Dersom det er fullt, kan man stå på venteliste til neste runde.

Det kreves ingen forkunnskaper i programmering. Det viktigste er nysgjerrighet, motivasjon og lyst til å prøve noe nytt.

SPRE ORDET: Mia og Siriann oppfordrer alle til å tipse en venn, familie, naboen, lærere og arbeidsgivere om muligheten da målgruppen ikke alltid er så lett å nå. Foto: Marianita Hustveit

Spre ordet!

Kjenner du noen som sitter mye hjemme, liker gaming og kanskje trenger et dytt for å komme i gang med noe nytt?

Digitale Talenter Øvre Romerike er laget nettopp for ungdom som står utenfor skole og arbeidsliv – og som kanskje ikke helt vet hvor de skal begynne. Mange i målgruppen får ikke alltid med seg slike tilbud selv, og da er det ekstra viktig at foreldre, søsken, venner, lærere, naboer og arbeidsgivere hjelper til med å tipse videre.

Påmeldingen er ikke bindende – det er helt uforpliktende å melde interesse og ta en prat.
Deltakelse krever ikke forkunnskaper i koding – bare motivasjon og nysgjerrighet.
Det er begrenset antall plasser, så det lønner seg å være tidlig ute.

👉 Spre ordet i ditt nettverk! Du kan være den som gjør at noen tar det første viktige steget.

digitale talenter øvre romerike

 

Nesten 12 % av norsk ungdom mellom 15 og 29 år står utenfor både arbeid, utdanning og opplæring. Nå tar Øvre Romerike grep gjennom et unikt pilotprosjekt som kobler gaming, digital kompetanse og sosial mestring – med mål om å reaktivere ungdom og bygge fremtidens arbeidskraft. 

 

Gjennom Digitale Talenter Øvre Romerike får ungdom som står utenfor skole og arbeid et gratis tilbud som bygger på det de allerede er gode på: digitale ferdigheter, samarbeid og kreativ problemløsning. Med base i læringsuniverset Encryptia City lærer deltakerne koding, webdesign og annen digital kompetanse – i kombinasjon med veiledning, støtte, fysiske treff, pizza og VR-lab.

Prosjektet eies av Orbit Arena og bygger videre på modellen fra Digitale Talenter Agder, men er lokalt tilpasset med sterkere fokus på psykisk helse, tilhørighet og personlig utvikling.
– Målet er ikke nødvendigvis å få ungdommene rett ut i jobb. Det viktigste er å få dem ut av rommet, inn i et trygt fellesskap og kjenne på mestring. Når selvtilliten og motivasjonen øker, kommer de neste stegene ofte naturlig, forklarer prosjektleder Mia Helene Knutsen fra OrbitArena.

 

digital talenter øvre romerike gaming
UNGE DIGITALE TALENTER ETTERLYSES: Siriann Grenness (OrbitArena) og  Mia Helene Knutsen (OrbitArena) på kick-off lansering. Foto: Marianita Hustveit

Samfunnsgevinst og fremtidstro

Tall fra SSB (2023) viser at 11,5 % av norsk ungdom mellom 15–29 år faller inn under NEET-kategorien (Not in Education, Employment or Training). Det er et voksende samfunnsproblem – både sosialt og økonomisk.

Administrerende direktør i Orbit Arena, Hanne Ulsletten, mener prosjektet er en viktig investering i både mennesker og muligheter.

– Digitale Talenter Øvre Romerike reaktiverer unge gjennom spillbasert opplæring i koding, webdesign og digital kompetanse. Samtidig jobber vi aktivt med å styrke psykisk helse, trygghet og sosial deltakelse. Dette gjør deltakerne mer rustet til å ta del i både arbeidslivet og samfunnet, sier hun. For det offentlige betyr det færre unge i utenforskap og lavere samfunnskostnader. For næringslivet betyr det tilgang på nye, motiverte digitale talenter. Å støtte dette er å investere i fremtidens arbeidskraft – og i et mer inkluderende samfunn vi alle er tjent med.

 

FÆRRE UNGE I UTENFORSKAP: Administrerende direktør, Hanne Ulsletten (OrbitArena) mener prosjektet er en viktig investering i mennesker og muligheter. Foto: OrbitArena

Et program skreddersydd for målgruppen

Programmet varer i åtte måneder og har oppstart 1. september. Inntil 20 ungdommer får delta. Opplæringen skjer gjennom den digitale læringsverdenen Encryptia City, i kombinasjon med fysiske samlinger og oppfølging.

Innholdet inkluderer:

  • Koding og webdesign i Encryptia City
  • Karrierekompetanse og kurs via LinkedIn Learning
  • Workshops med Jung Teaching – inspirert av Carl Jung og Joseph Campbell – om selvforståelse, personlig vekst og mestring
  • Ekskursjoner til SpillExpo i Lillestrøm og Hamar, kjent for sitt sterke gamingmiljø
  • VR-lab, ernæringslære og søvnkurs
  • Møter med en IT-aktør

 

Prosjektet er utviklet i tett dialog med fagmiljøer, tidligere tiltak og leverandører innen NEET-arbeid. Det har også vært workshops og samarbeidsmøter med Encryptic, som har utviklet både spillmiljø og markedsføringsmateriell – inkludert en egen reklamefilm som snart vises på kino, forteller prosjektkoordinator Siriann Grennes fra OrbitArena.

 

digitale hoder
STOR LANSERINGSFEST: Siriann Grenness (OrbitArena) og Mia Helene Knutsen (OrbitArena) presenterte prosjektet på stor kick-off lansering med rød løper, brus og kake. Foto: Marianita Hustveit


Et nytt alternativ for ungdom

På vegne av eierkommunene ser varaordfører i Ullensaker, Børre Lien Hansen, prosjektet som et verdifullt alternativ til tradisjonell undervisning.

– Digitale Talenter Øvre Romerike er et viktig tiltak for ungdom som har «falt» utenfor skole og arbeidsliv, sier han. Her får de mulighet til å kjenne på mestring, bygge selvtillit og oppleve at de har verdi. Det kan bli et vendepunkt som gir mot til å søke skolegang eller arbeid videre. Vi vet at vi fremover vil møte stor etterspørsel etter digital kompetanse og arbeidskraft. Dette prosjektet kan bli et viktig supplement – et springbrett for de som trenger en annen vei inn. Gaming engasjerer ungdom, og bak spillingen ligger det reell kompetanse, legger han til. Digitale ferdigheter er nøkkelen. Her ligger gullet.

 

Hvordan søker man?

Det er enkelt og uforpliktende å melde interesse for programmet. Gå inn på nettsiden her:

  1. Meld interesse
    Via nettskjemaet kan interesserte ungdommer registrere seg. Påmeldingen er ikke bindende – den åpner bare døren for en videre samtale.
  2. Trivelig samtale
    Alle som melder interesse blir kontaktet for en uformell og trygg samtale. Det er ingen forventninger om prestasjon – samtalen handler om å bli kjent og se om programmet passer.
  3. Tildeling av plass
    De som får plass får utdelt nødvendig programvare og tilgang til Encryptia City. Dersom det er fullt, kan man stå på venteliste til neste runde.

Det kreves ingen forkunnskaper i programmering. Det viktigste er nysgjerrighet, motivasjon og lyst til å prøve noe nytt.

SPRE ORDET: Mia og Siriann oppfordrer alle til å tipse en venn, familie, naboen, lærere og arbeidsgivere om muligheten da målgruppen ikke alltid er så lett å nå. Foto: Marianita Hustveit

Spre ordet!

Kjenner du noen som sitter mye hjemme, liker gaming og kanskje trenger et dytt for å komme i gang med noe nytt?

Digitale Talenter Øvre Romerike er laget nettopp for ungdom som står utenfor skole og arbeidsliv – og som kanskje ikke helt vet hvor de skal begynne. Mange i målgruppen får ikke alltid med seg slike tilbud selv, og da er det ekstra viktig at foreldre, søsken, venner, lærere, naboer og arbeidsgivere hjelper til med å tipse videre.

Påmeldingen er ikke bindende – det er helt uforpliktende å melde interesse og ta en prat.
Deltakelse krever ikke forkunnskaper i koding – bare motivasjon og nysgjerrighet.
Det er begrenset antall plasser, så det lønner seg å være tidlig ute.

👉 Spre ordet i ditt nettverk! Du kan være den som gjør at noen tar det første viktige steget.

digitale talenter øvre romerike

 

Hva leter du etter?