Midt i en biltur i Sverige oppstod idéen: Juan (16) fra Nannestad trengte nye treningsshorts, men fant kun dyre alternativer i utenlandske nettbutikker. Da sa moren hans: – Hvorfor lager du dem ikke selv?
Slik startet reisen med 11shorts – et lokalt klesmerke med personlighet, funksjonalitet og hjerte for bygda.

Fra kallenavn til merkevare
Navnet 11shorts er mer enn bare et tall. Det stammer fra kallenavnet Juan fikk som liten – «One-One» – og symboliserer hvordan prosjektet hans er dypt personlig fra første søm.
– Jeg så at det fantes mange kule shorts med design, men alt var enten dyrt eller fra utlandet med høye fraktkostnader. Jeg ville lage noe selv, noe som reflekterer meg og miljøet rundt, forteller Juan.
Ung drivkraft fra Nannestad
Juan er stolt av å være fra Nannestad og ønsker å bidra til å løfte bygda frem i lyset.
– Jeg har vokst opp her. Det er viktig for meg å vise at Nannestad er mer enn bare en landlig bygd – det er et sted for driv, skaperglede og fellesskap.
Støtten fra lokalsamfunnet har vært uvurderlig: venner og lagkamerater bruker shortsene på trening og i gymtimene, og flere har hjulpet til på salgsboder. Omtale i lokale medier har også hjulpet merkevaren med å få oppmerksomhet og tiltrekke seg nye kunder. I tillegg har lokale Mini Mart på torget blitt hentepunkt for nettbestillinger.
Shorts med funksjon og følelse
Juan designer alle shortsene selv. Inspirasjonen henter han fra livet rundt seg: naturen, venner, minner – og til og med et kjært kjæledyr. Bestselgeren Skyflakes er oppkalt etter kampfisken hans, som døde for to år siden.
Han har utviklet tre ulike shortstyper – fra klassiske basketshorts med høy slitestyrke og elastisitet, til meshshorts med praktiske lommer og en hybridversjon for hverdagsbruk. Snart kommer også kompresjonsklær.

Pågangsmot og balanse
Det er ikke alltid lett å balansere skole, idrett og gründerliv, men Juan tar det med ro.
– Noen ganger må man ofre tid for å nå det man drømmer om. Og noen ganger må man bare ta en pause og puste, sier han ærlig.
Han roser moren sin for støtten, særlig med erfaring fra tekstilimport og kontakt med leverandører.
Ser mot en større fremtid
Juan har store planer for fremtiden. Han ønsker å utvide kolleksjonen med nye treningsklær, kanskje en streetwear-linje, og samarbeide med spennende aktører nasjonalt.
– Jeg ser at Gardermoregionen vokser, og jeg synes det er viktig at ungdom får vise at de også har en plass. Vi har ideer, engasjement og potensiale – og vi trenger rom for å blomstre.

Råd til andre unge
Hans råd til andre unge med en idé?
– Bare få det ut. Gjør det du liker og brenner for. Bruk miljøet rundt deg og se potensiale i de som er nær deg.
Med driv, kreativitet og lokalt engasjement viser Juan hvordan en idé kan bli til et produkt – og et tydelig budskap: ungdom har noe å bidra med i Gardermoregionen.
Vil du se hva han har laget? Sjekk ut hele kolleksjonen på 11shorts.no